Pokud se jako majitel nemovitosti rozhodujete, jak prodej realizovat, nejspíš jste již obdrželi spoustu rad od dobrých známých či kamarádů. Možná máte pocit, že prodej nemovitosti přece „zvládne každý“, protože sousedi za rohem taky před lety prodali sami bez realitky…
Realitní trh se však neustále mění. Tento článek Vám může pomoct předejít třem základním chybám, které jsem během své dlouholeté praxe vysledoval při jednání s majiteli, kteří prodávali nemovitost sami, ale bohužel nebyli úspěšní. Jaké chyby to jsou?
1. Nastavení nereálné prodejní ceny
Prodávající velmi často vyvozuje cenu své nemovitosti z nabídkových cen podobných nemovitostí v lokalitě, které najde na internetu. Tato data ale bohužel nejsou pro stanovení prodejní ceny relevantní. Nikdy se totiž nedozvíte další důležité informace, tj. zda se nemovitost skutečně prodala, jak dlouho byla na trhu, jaký je zájem skutečných kupujících apod. Nemáte-li navíc o nabízené nemovitosti podrobné informace, nikdy nevíte, zda je tam nějaký zásadní detail, který může cenu výrazně ovlivnit.
Nastavení příliš vysoké prodejní ceny vede v prvních týdnech prodeje většinou k velké vlně nezájmu ze strany kupujících, kteří raději dají přednost jiným cenově rozumným nabídkám. Naopak, pokud cenu nastavíte od začátku reálně, můžete vzbudit u kupujících zájem daleko větší, což může nakonec skončit i navýšením prodejní ceny. Můžete na tom vydělat!
2. Uvedení nemovitosti na trh bez přípravy na prodej
S tímto nešvarem se velmi často setkávám u majitelů, kteří „nespěchají na prodej“ nebo to chtějí „jen zkusit“. Nemovitost tak vstoupí do nabídky se špatnými fotkami, neuklizená či s přemírou starého nábytku, což velmi často vede k negativnímu dojmu z nemovitosti u potenciálních kupujících. Zejména u takových nemovitostí, jako jsou chaty, často chybí vůle majitele vyklidit nepořádek, který se zde za dlouhá léta nahromadil. Podívejte se na rozdíl: na první fotografii je původní neutěšený stav, zatímco na té druhé je chata již vyklizená a připravená k prodeji:
Foto č. 1
Foto č. 2
Věřte, že nechat si poradit někým, kdo viděl stovky nemovitostí, provést kvalitní přípravu a zadat do nabídky připravenou nemovitost se Vám určitě vyplatí.
3. Prodej přes více realitních kanceláří
Vychází ze stále dosti rozšířeného přesvědčení, že „více je lépe“. Co však vede makléře k tomu, že poskytuje služby jako „jeden z mnoha“? Tento typ spolupráce poskytují většinou začínající nezkušení makléři, kterým často nic jiného nezbývá, než nemovitost takto vložit do nabídky, většinou bez vědomí majitele a bez písemné smluvní dohody o podmínkách spolupráce. Výsledkem je nemovitost inzerovaná mnoha realitními kancelářemi, za různé ceny a s různými informacemi. Takovou nabídkou však motivované kupce neoslovíte. Ti dají přednost exkluzivním nabídkám, u nichž mají zajištěny kvalitní informace, seriózní jednání a bezpečný převod nemovitosti.
Prodáváte nemovitost a chcete se poradit? Nemůžete se zbavit více realitních kanceláří, s nimiž nechcete spolupracovat? Zavolejte a určitě najdeme řešení.
Váš Ján Griger